2012-02-18

Favoriter del 1 - LED UFO-mini Växtbelysning 50W

I LUMIÈRES sortiment av LED-växtbelysning finns en osalig blandning av armaturtyper, i effekter från 12W till professionella värstinglampor över 800W (för tillfället lagerhåller vi armaturerna i spannet från 12W till 120W) och i olika former och utföranden. Somliga hittar du i varenda butik som säljer LED-växtbelysning på nätet. Men andra är vi såvitt jag vet mer ensamma om.

LED UFO-mini Växtbelysning 50W
I detta och två kommande inlägg tänkte jag presentera tre personliga favoriter ur sortimentet, sett ur mitt eget "hemodlarperspektiv." Det blir därmed lite mindre saker med lägre effekter. Först ut är en armatur med det poetiskt klingande namnet LED UFO-mini Växtbelysning 50W.

Att min första tanke när jag såg UFO-mini var "vilken söt lampa" tyder väl framför allt på att man är yrkesskadad som belysningsplanerare. Man kan väl helt enkelt säga att den är liten och effektiv. Med sina 175mm i diameter, 60mm i tjocklek och ändå en effekt på 50W så är det en effektiv armatur som nog duger gott för de flesta amatörodlare. För en 50W LED-växtarmatur motsvarar vid växtbelysning c:a 200W högtrycksnatrium.

Är det så att man driver upp mycket plantor så vill man ju belysa en större yta. Antingen sätter man en armatur med rejäl effekt på högre höjd för att få ut ljuset så mycket som möjligt. Eller så gör man som jag själv föredrar att göra, man pendlar ner flera mindre armaturer närmare växterna. För det blir alltid mest ljus rakt under lampan.

LED UFO-mini Växtbelysning 50W har inbyggd, termostatstyrd fläkt och förhållandet röda och blå dioder är 8:1. Priset är 1499:-/st.

/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar