2012-02-22

Att anlägga en köksträdgård?

Efter att jag och kollegan häromdagen suttit och spånat runt bra saker man kan göra med växtbelysning så har ett projekt börjat ta form så smått i mitt huvud: Varför inte anlägga en köksträdgård!

Men nu menar jag inte en köksträdgård i ordets ursprungliga bemärkelse (dvs en del av trädgården där man odlar grönsaker och sånt), utan en trädgård inne i köket. Fast utan träd då. Förvisso har vi ett stort kök här i det gamla bageriet, men nån ordning får det vara. Men nog borde man kunna odla lite basilika, mynta, timjan och persilja inomhus? Och kanske nån form av liten tomatbuske, och en hårt tuktad chiliplanta. Och nån blomma också, varför inte en liten tagetes eller liknande? Det ska ju vara fint också!

Det som väl talar emot att kunna odla denna typ av växter inne är väl dels ljuset, dels att det ofta är alldeles för torr luft. Ljusbristen löser man ju med belysning, men när det kommer till luftfuktigheten får man väl till att ordna med nån form av växthus eller odlingstält. Med tanke på att det ska stå i köket går det ju inte att ha nåt fult odlingstält, så det bör bli nån form av glasad historia.

Faktum är att jag redan vet var i vårt kök köksträdgården ska anläggas. Dessutom har jag inhämtat tillstånd av hustrun. Så det är bara att börja bygga!

/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar